Filmpodium

Sa, 14.11.2020 | 18:00 UHR
Nüschelerstrasse 11 | Zürich

Beggars of Life

William A. Wellman (USA 1928)

Louise Brooks
For English texts, please consult the website of the Louise Brooks Society

Mehr noch sternschnuppen- als kometenhaft wirkt die Karriere von Louise Brooks (1906–1985): Ihre wichtigsten Filme entstanden alle zwischen 1928 und 1930, und doch gelang es ihr, zum Sinnbild der Roaring Twenties zu werden. Ihr natürlicher Schauspielstil war der Zeit um Jahrzehnte voraus, ihr Appeal bleibt unvergänglich.

English text below

«Ein ungewöhnlich realistisches Drama um ‹Hoboes›, Obdachlose, die auf Güterzüge aufspringen und so durch das Land reisen, um auf den Feldern zu jobben. Um sich in dieser Männergesellschaft behaupten zu können und um der Polizei zu entkommen, die sie wegen eines Mordes sucht, schlüpft Louise Brooks in Männerkleidung. William Wellman inszenierte on location einen der besten amerikanischen Stummfilme, in dem Louise Brooks den bereits etablierten Stars Wallace Beery und Richard Arlen die Schau stiehlt.» (Programm Bonner Sommerkino 2009)
«Obwohl Wallace Beery hervorragend ist, sind alle Augen auf die 22-jährige Louise Brooks gerichtet. (…) Die Kamera liebt sie – und wird dafür mit einer Darbietung belohnt, die ein reiches Innenleben ausstrahlt.» (Tony Rayns, Time Out Film Guide)

"From the moody, impressionistic opening scene to the bitterly ironic finale, Beggars of Life creates a world made of part brutal realism and part brutal melodrama—always, it’s the brutality that’s crucial. Based loosely on a popular hardboiled autobiography by Jim Tully about his young life as a hobo, the film seems out to dispel the romanticism of the hobo life, or at least prove that it’s clearly not a life for a woman. More than that, the film dispels any romantic notions about life itself, sneering that freedom is impossible and homecoming is just a dream. Words like 'solitary', 'poor', 'nasty', 'brutish', and 'short' kept occurring to me as I watched the various drifters slink around onscreen trailed by endless bad luck. This was Louise Brooks’ last American film, and it’s her performance that really sells it for me —definitely more so than Wallace Beery, who at the time was a bigger star, but frankly comes off as a bit of a scenery-chewer. But Brooks is an incredible presence. She spends most of the film dressed up as a boy, glowering fearfully at the world from under her cap, letting the power of her performance comes from its subtlety. Her character tries to pass through the world invisibly, but Brooks is far too mesmerizing for that to ever be really possible." (Megan Weireter, notcoming.com, 2009)
81 Min. / sw / Digital HD / Stummfilm, e Zw'titel

zur Website des Veranstalters/der Veranstaltung

Informationen

Daten und Tickets

14.11.2020
18:00 - 19:21 UHR

Besetzung / Künstler

Stummfilm mit Martin Christ am Piano

Veranstaltungsort

Filmpodium


Adresse:

Nüschelerstrasse 11
8001 Zürich
+41 (0)44 415 33 66
info@filmpodium.ch


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Looking for Lulu & Overland Stage Raiders: Overland Stage Raiders (USA 1938)
Louise Brooks: Looking for Lulu (USA 1998)
English text below

Mary Louise Brooks, 1906 in Kansas geboren, wuchs mit einer kulturell und feministisch engagierten, erzieherisch aber weniger begabten Mutter auf. Mit neun Jahren von einem Nachbarn missbraucht, was ihr Verhältnis zu Sex und Männern prägte, machte Louise bald als Tanztalent von sich reden. Als 15-Jährige zog sie mit einer Anstandsdame nach New York und trat der avantgardistischen Denishawn Company bei. Über die Revue Ziegfeld Follies kam sie 1925 zum Film; 1938 liess sie das Kino hinter sich und versuchte sich neu zu erfinden. Hugh Munro Neelys Dokumentarfilm zeichnet Brooksʼ einzigartigen Lebensweg nach. (mb)

Mary Louise Brooks, born in Kansas in 1906, grew up with a mother who was a sophisticated lover of the arts and a feminist, whose parenting skills, however, were less than impressive. Abused by a neighbor at the age of nine, which had a lasting influence on her attitude to sex and men, Louise soon made a name for herself as a gifted dancer. At the age of 15, she moved to New York with a chaperone and joined the avant-garde Denishawn Company. In 1925, she got into film by way of the Ziegfeld Follies; by 1938 she left cinema behind and tried to reinvent herself. Hugh Munro Neely's documentary traces Brooks' unique life.
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