Filmpodium

Fr, 06.11.2020 | 18:30 UHR
Nüschelerstrasse 11 | Zürich

The Canary Murder Case

Malcolm St. Clair, Frank Tuttle (USA 1929)

Louise Brooks
For English texts, please consult the website of the Louise Brooks Society

Mehr noch sternschnuppen- als kometenhaft wirkt die Karriere von Louise Brooks (1906–1985): Ihre wichtigsten Filme entstanden alle zwischen 1928 und 1930, und doch gelang es ihr, zum Sinnbild der Roaring Twenties zu werden. Ihr natürlicher Schauspielstil war der Zeit um Jahrzehnte voraus, ihr Appeal bleibt unvergänglich.

English text below

Margaret O’Dell macht im Varieté Furore, wenn sie sich in einem gefiederten Kostüm als «Kanarienvogel» aufs Trapez schwingt. Nebenher ist sie allerdings als Erpresserin aktiv, womit sie sich gefährliche Feinde schafft. Als sie ermordet wird und der junge Jimmy Spottswoode, der mit Margaret liiert war, unter Verdacht gerät, ruft Jimmys Vater seinen Freund, den Amateurdetektiv Philo Vance, zu Hilfe.
The Canary Murder Case beruhte auf dem gleichnamigen Roman von S. S. Van Dine, dessen Krimis um Philo Vance sehr beliebt waren. William Powell, der später in den Thin Man-Filmen als smarter Schnüffler Erfolge feiern sollte, gibt hier seinen Einstand als Detektiv. Von Malcolm St. Clair als Stummfilm inszeniert, wurde die Produktion hinterher von Frank Tuttle mit Ton versehen, was einen Nachdreh und Synchronarbeiten erforderte. Louise Brooks weigerte sich, dafür nach Hollywood zurückzukehren, womit sie ihren verbliebenen Kredit bei Paramount verspielte. Sie wurde dann in einzelnen Szenen von der ungenannten Margaret Livingston notdürftig vertreten und synchronisiert. (mb)

Kopie: George Eastman Museum. Preservation funded by Hugh M. Hefner

Margaret O'Dell, dubbed "the Canary", is an acclaimed stage artist with a sideline in blackmail, which has made her a lot of enemies. When she is killed and young Jimmy Spotswoode, who was her lover, becomes the prime suspect, Jimmy's father enlists the help of private eye Philo Vance.
"This thriller was still, to some extent, playing off the novelty of sound when it was released, and the elements of the silents are still prevalent – no surprise as the movie was conceived and originally shot as a silent and converted to a talkie. Some of the editing, especially of the scenes depicting the stage act of the eventual victim, is straight out of the silents, which is a good thing; those sequences flow beautifully and gracefully, and give a larger-than-life veneer to Louise Brooks' character. That effect is helped in no small measure by the fact that many of those shots are beautifully staged as well as assembled and, indeed, are another demonstration of how advanced screencraft – especially editing – had gotten in the closing years of the silents. Those sequences were the work of Malcolm St. Clair, who handled the silent sequences in the original cut of the movie; the sound sequences were credited as the work of Frank Tuttle, who would go on to greater things after the transition. (...) All of this is not to say that The Canary Murder Case is not enjoyable – filmmaker and filmgoers alike were fortunate to have actors such as William Powell and Eugene Pallette on hand, who had distinctive voices and knew how to use them, and even if we're not hearing Louise Brooks' voice, she is still something to look at and also appreciate as an actress in this movie. All of that, plus the presence of extremely young screen incarnations of Jean Arthur, Charles Lane, and Ned Sparks, among others, make this curio of the late '20s well worth tracking down for at least one really good look." (Bruce Eder, allmovie.com)
82 Min. / sw / 35 mm / E

zur Website des Veranstalters/der Veranstaltung

Informationen

Daten und Tickets

06.11.2020
18:30 - 19:52 UHR

09.11.2020
20:45 - 22:07 UHR

Besetzung / Künstler

Regie: Malcolm St. Clair, Frank Tuttle
Drehbuch: Albert S. Le Vino, Florence Ryerson, S. S. Van Dine
Autor: S. S. Van Dine
Kamera: Harry Fischbeck, Cliff Blackstone
Musik: Karl Hajos
Schnitt: William Shea
Besetzung: Louise Brooks (Margaret O'Dell/The Canary), William Powell (Philo Vance), Jean Arthur (Alice LaFosse), James Hall (Jimmy Spottswoode), Charles Lane (Charles Spottswoode), Lawrence Grant (John Cleaver), Gustav von Seyffertitz (Dr. Ambrose Lindquist), Margaret Livingston (Margaret O'Dell)

Veranstaltungsort

Filmpodium


Adresse:

Nüschelerstrasse 11
8001 Zürich
+41 (0)44 415 33 66
info@filmpodium.ch


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English text below

Mary Louise Brooks, 1906 in Kansas geboren, wuchs mit einer kulturell und feministisch engagierten, erzieherisch aber weniger begabten Mutter auf. Mit neun Jahren von einem Nachbarn missbraucht, was ihr Verhältnis zu Sex und Männern prägte, machte Louise bald als Tanztalent von sich reden. Als 15-Jährige zog sie mit einer Anstandsdame nach New York und trat der avantgardistischen Denishawn Company bei. Über die Revue Ziegfeld Follies kam sie 1925 zum Film; 1938 liess sie das Kino hinter sich und versuchte sich neu zu erfinden. Hugh Munro Neelys Dokumentarfilm zeichnet Brooksʼ einzigartigen Lebensweg nach. (mb)

Mary Louise Brooks, born in Kansas in 1906, grew up with a mother who was a sophisticated lover of the arts and a feminist, whose parenting skills, however, were less than impressive. Abused by a neighbor at the age of nine, which had a lasting influence on her attitude to sex and men, Louise soon made a name for herself as a gifted dancer. At the age of 15, she moved to New York with a chaperone and joined the avant-garde Denishawn Company. In 1925, she got into film by way of the Ziegfeld Follies; by 1938 she left cinema behind and tried to reinvent herself. Hugh Munro Neely's documentary traces Brooks' unique life.
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