Filmpodium

Do, 05.11.2020 | 15:00 UHR
Nüschelerstrasse 11 | Zürich

God's Gift to Women

Michael Curtiz (USA 1931)

Louise Brooks
For English texts, please consult the website of the Louise Brooks Society

Mehr noch sternschnuppen- als kometenhaft wirkt die Karriere von Louise Brooks (1906–1985): Ihre wichtigsten Filme entstanden alle zwischen 1928 und 1930, und doch gelang es ihr, zum Sinnbild der Roaring Twenties zu werden. Ihr natürlicher Schauspielstil war der Zeit um Jahrzehnte voraus, ihr Appeal bleibt unvergänglich.

English text below

Toto Duryea gilt in Paris als moderner Don Juan. Er verliebt sich in Diane, die Tochter eines amerikanischen Millionärs, der dies angesichts von Totos Ruf mit Missfallen beobachtet. Toto greift zu allerlei Listen, um Diane für sich zu gewinnen. Da bescheidet ihm ein Arzt, er habe ein Aorta-Aneurysma und müsse Frauen und Alkohol abschwören, da sonst der sichere Tod drohe. Als Totos frühere Freundinnen sich um den armen Kranken kümmern wollen, steht es schlecht um seine ärztliche Anweisung, jegliche Erregung zu vermeiden. Frank Fay, ein Vaudeville-Star, sollte in Hollywood in Komödien Karriere machen, hatte aber nicht den erhofften Erfolg. Michael Curtiz, 1926 in den USA eingewandert, führte Regie bei diesem (recht braven) Pre-Code-Schwank, der Brooks ihre letzte Rolle in einer Komödie bescherte, neben Joan Blondell und vielen anderen dekorativen Damen. (mb)

"God's Gift to Women, a French bedroom farce which is just mild when it is isn't mildly risqué, is raised to the dignity of agreeable light comedy by its leading player, Frank Fay. As a gay boulevardier with a rather incredible faculty for separating pretty women from their better judgment, Mr. Fay is the whole show. He softens the banality of dialogue that would be better left unspoken and he tricks his audiences into believing that the stock farce situations are both amusing and fresh, which they really are not.
As Toto Duryea, Mr. Fay is in love with the daughter of an American millionaire, and he resorts to curious expedients to win her. At one point he disguises himself as a butler to gain an entrance to her home. A few scenes later he is a mustachioed French janitor. He intercepts her on the street and forces her to accept his company by threatening to make a scene. He gets his hand caught in the door of her car to win her sympathy. He espies her in a café, turns out the lights and carries her off. Duryea is that sort of comedic Don Juan. It gets to be quite funny toward the end, when Mr. Fay makes a desperate effort to avoid his female friends. He has been warned of an enlarged aorta which will burst if he is unduly excited. Sadly he drapes the statuary in his apartment and takes to bed, but he is besieged by volunteer nurses. (...)
Laura La Plante is the girl in the case, and Joan Blondell, Louise Brooks and Yola D'Avril figure prominently among the feminine admirers of the young Frenchman. There are many others in the cast, but it is exclusively Mr. Fay's show.» (Mordaunt Hall, The New York Times, April 18, 1931)
72 Min. / sw / Digital SD / E

zur Website des Veranstalters/der Veranstaltung

Informationen

Daten und Tickets

05.11.2020
15:00 - 16:12 UHR

11.11.2020
18:00 - 19:12 UHR

16.11.2020
20:45 - 21:57 UHR

Besetzung / Künstler

Regie: Michael Curtiz
Drehbuch: Joseph Jackson, Raymond Griffith
Autor: Jane Hinton
Kamera: Robert Kurrie
Musik: David Mendoza
Schnitt: James Gibbon
Besetzung: Laura La Plante (Diane Churchill), Joan Blondell (Fifi), Charles Winninger (John Churchill), Alan Mowbray (Auguste, Totos Butler), Arthur Edmund Carewe (Dr. Louis Dumont), Billy House (Monsieur Cesare), Frank Fay (Toto Duryea), Louise Brooks (Florine)

Veranstaltungsort

Filmpodium


Adresse:

Nüschelerstrasse 11
8001 Zürich
+41 (0)44 415 33 66
info@filmpodium.ch


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Looking for Lulu & Overland Stage Raiders: Overland Stage Raiders (USA 1938)
Louise Brooks: Looking for Lulu (USA 1998)
English text below

Mary Louise Brooks, 1906 in Kansas geboren, wuchs mit einer kulturell und feministisch engagierten, erzieherisch aber weniger begabten Mutter auf. Mit neun Jahren von einem Nachbarn missbraucht, was ihr Verhältnis zu Sex und Männern prägte, machte Louise bald als Tanztalent von sich reden. Als 15-Jährige zog sie mit einer Anstandsdame nach New York und trat der avantgardistischen Denishawn Company bei. Über die Revue Ziegfeld Follies kam sie 1925 zum Film; 1938 liess sie das Kino hinter sich und versuchte sich neu zu erfinden. Hugh Munro Neelys Dokumentarfilm zeichnet Brooksʼ einzigartigen Lebensweg nach. (mb)

Mary Louise Brooks, born in Kansas in 1906, grew up with a mother who was a sophisticated lover of the arts and a feminist, whose parenting skills, however, were less than impressive. Abused by a neighbor at the age of nine, which had a lasting influence on her attitude to sex and men, Louise soon made a name for herself as a gifted dancer. At the age of 15, she moved to New York with a chaperone and joined the avant-garde Denishawn Company. In 1925, she got into film by way of the Ziegfeld Follies; by 1938 she left cinema behind and tried to reinvent herself. Hugh Munro Neely's documentary traces Brooks' unique life.
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